måndag 6 september 2010

Steg 8 genomför positiva samtal

Som tidigare föreslår jag att du läser steg 8 och sen kan du använda dig av mina stolpar här.......

Genomför positiva samtal
Ett bra sätt att förändra andra människors uppträdande och agerande mot dig är att förändra ditt eget förhållningssätt till dem

Exempel från boken:
Gunbritt som tvättade till sin man ex.

Acceptera din roll som tvätterska

För att påverka en annan människa till förändring av sitt beteende kan man behöva tänka över hur tydlig man själv är i sina signaler till personen

Tjat löser inga problem utan utlöser försvar. Hamna i sandlådan

Samtal spårar ur

Från vi var små har vi lärt oss uppträda mot andra så vi blir omtyckta

Föräldrar lär oss rätt och fel och det byggs på av andra människor varefter.

Men under vuxenpolityren finns alltid det ursprungliga, spontana lite egoistiska barnet. Som lätt kommer upp till ytan när vi känner oss kränkta eller orättvist bemötta.

Figurer (här ritade jag två ansikten mot varann och skrev in de olika sätten att tala till varann)

-----förälder------




------vuxen--------




--------barn--------





Att möta föräldern hos en annan person kan utlösa irritation – barnnivån är aktiverad

Mötas vuxen – vuxen i samtal
Ställa frågor och låta den andre svara
Fråga saker i förebyggande situationer
Min intervjumetod…..

Analysera samtal:

Vilken roll hade jag:

Vilken roll brukar jag ta i samtal med andra:

Analysera samtal:

Vilken roll hade jag:

Vilken roll brukar jag ta i samtal med andra

Analysera samtal:

Vilken roll hade jag:

Vilken roll brukar jag ta i samtal med andra


Ha en bra vecka! Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar