måndag 30 augusti 2010

Steg 7. Ta kontroll över stressen i ditt liv

Ta kontoll över stressen

Ledord – Balans Struktur
Irritation otillräcklighet press är känslor där man vill stoppa något i munnen

Balans mellan arbete och fritid

Motvikten till stress är inte alltid vila balans mellan plikter och avkoppling

Kravfyllt arbete kravfylld fritid= farligt

Bli medveten hur du hushållar med dina resurser

Energianalys för att själv kunna på verka balansen

Cirkel 100%
(här ritar du en cirkel och tänker till hur stor energi varje tårtbit tar, jag gjorde så att jag först räknade ut hur många timmar jag lade på varje bit och sen utifrån det kom jag fram till att tex. mitt arbete som också är umgänge med min sambos familj tog lite timmar med jättemycket energi)









Lista
1. Arbete
2. Sambo
3. Villa
4. Föräldrar
5. Mig själv


Förfina fyll i med färgpenna hur stor del av varje tårtbit som du upplever som olustig
Fyllda partier=stress

Bli medveten om när du upplever obalans

Vilka tårtbitar = stress
Hänger det ihop med arbete eller privatliv
Vilka situationer i tårtbitarna får mig stressad
När på dagen inträffar situationerna

1. Försök ta reda på vad det är i situationerna som gör mig stressad


2. Sätt ord på stresskänslor oro arg speedad irriterad


3. Tänk efter vad i situationen som gör mig stressad

4. Hur kan jag själv förändra situationen


5. Kan något som gör mig stressad deligeras

6. Ställer jag för höga krav på mig själv

7. Har jag svårt att säga nej

Belastning som varar länge och ofta = stress
Konflikt mellan egen ambition och möjlighet att förverkliga
Låg egenkontroll att inte kunna påverka situationer

Gradera vad jag vill arbeta med:
1
2
3
4
5
6
7
8

Att inte kunna kontrollera och påverka dem egna situationen= spänt arbete
Två val
1. Låta situationen bli oförändrad
2. Ändra situationen

Lär dig prioritera
1. Ge dig själv 10min att skriftligt planera dagen
2. Gör en grovplanering med alla arbetsuppgifter de närmaste dagarna
3. Plocka ut dagens
4. Gradera vad du ska hinna med

När du stryker undan för undan aktiverar du hjärnans belöningssystem
Skriftligt arbetsbeskrivning innebär tydlighet

Förändring i hemsituationen

Motion Att ge sig tid till motion innebär att ta hand om sig själv

Dansa motion ska vara regelbunden och lustfylld annars fortsätter du inte

Ha en bra vecka! Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar