måndag 16 augusti 2010

Steg 5

Sätta gränser och säga NEJ

Som tidigare har jag skrivit stolpar och frågor till mig själv som jag fyllt i med mina tankar inför varje träff med teapeuten


Vad svarar du om någon ber dig om en tjänst?

Föreslå en tid att prata ex. boka med andra som det passar mig

Att inte kunna säga nej är en orsak till stress

Att säga ja känns tryggt och är ett säker medel att bli omtyckt


Att säga nej är inte egoistiskt utan sund självbevarelsedrift


Att hjälpa andra upplever jag ett egenvärde och uteblir uppskattningen undrar jag vad jag gjort fel


Ju oftare du ställer upp för andra ju mer tas det för givet

Du låter andra styra över ditt liv och vara aktörer och accepterar att själv vara ett offer

Situationer som jag låter andra styra…?

Och som jag helt åsidosatt mig själv?

Bli mer egoistisk och tänk mer på dig själv

Livet är kort och en Gåva….


Att säga nej innebär att sätta gränser en omtanke om mig själv

Älska din nästa som du älskar dig själv


Din relation till dig själv är den viktigaste i ditt liv


Acceptera mina bra och dåliga sidor

Sluta ursäkta dig


Ta plats



Var på våga ta plats-skalan ligger jag

Tar ogärna plats--------------------------------------- har lätt att ta plats

Priset för bekräftelsebehovet kan bli för stort om jag åsidosätter mig själv hela tiden


Prioriterar andra före mig själv------------------------------- prioriterar mig själv


Använd JAG när du talar:
Man brukar anse- istället- JAG anser

Jag tycker…. jag tror …….jag kan tänka mig att…..
Att säga så gör dig tydlig, du möter ibland motstånd men jag vet var jag har andra då

Bestäm mig för att säga nej varje dag och analysera effekter kanske positiva

Har något ändrats i ätbeteendet




Stress kan ge övervikt

Stress ger upphov till negativa känslor: irritation, otillräcklighet, ilska
Upplever du balans i ditt liv?


En stressupplevelse föregås av stressorer
Fysiskt, psykiskt eller socialt

Fysisk smärta-alarmberedskap-det gör ont

psykiskt stress-andras krav-något är större än min förmåga

skapar egen stress-mina krav på mig själv

Social stress-känner mig obekväm med andra

Detta beror ofta på min egna livsregler vilka?



Stressreaktioner.
Kroppsliga: svårt sova värk

Emotionella. Oro ångest

Kognitiva: minnesproblem, negativa tankar, koncentrationsproblem

Stressupplevelser 0= brist på kontroll

Stress kan vara en drivkraft till förändring

Stresssituationer kan utveckla bemästrandestrategier-coping för att döva oro ångest
Kan ge ett kompensatoriskt ätbeteende
Stress ger övervikt

Stress fetma långvarig stress döljer stressproblem genom att stoppa något i munnen

Vad har jag för kompensatoriska strategier+


Tv-såpor-flyktstrategi-alibi för att slippa ta i tu men mina egna problem

När livet är trist-äter som konpensation

Historien upprepar sig….

Kamp – flykt eller spela död beteende

Fysisk aktivitet ger utlopp för stress
Idag biter vi ihop och ilska stannar och vi stannar i ett uppvarvat tillstånd

Spela dödtillstånd – sjukskrivning ytterst

Att inte hinna med blir först stress om det upprepas dag för dag…

Om hjärnan blir understimulerad känner man sig trött uttråkad och initativlös

Att aldrig anta en utmaning är ett sätt att undvika stress

Men då får man inte uppleva att lyckas-tillfredställelse

Att komma ur hjälplöshetsproblemsyndrom handlar om att skapa balans i livet
Passiv sjukskrivning löser inga problem

Jäkta är ett förstadium till stress

Stress-obehagskänslor som är omöljliga att påverka

Klaga på en produkt……

Sött plus något i munnen= tröst

Vi blir beroende av vanan….av något sött

Är det särskilt lätt att tappa kontollen av ätandet vid stress?

Att avhålla sig helt från sött-föra över problemet på något annat?


Detta är stolpar ur steg 5, läs steget i boken och kopiera mina stolpar och skriv dina egna tankar som kommer upp.....

Kommentera gärna så vi kan utbyta tankar...
Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar