tisdag 24 augusti 2010

Steg 6. Stress kan ge övervikt

Det är väldigt viktigt att identifiera stress i sitt liv. Det behöver inte betyda att man är en hispig människa som flyger runt utan som för mig att jag har en inre oro-stress som jag dövar med mat.

Detta avsnittet handlar om att hitta stressen i sitt liv och nästa avsnitt handlar om att ta kontoll över det.

Jag gjorde som vanligt att jag skrev stolpar som jag lade till svar och tankar som kom upp när jag läste det sen och då skrev jag till det.

Stress kan ge övervikt


Stress ger ofta upphov till negativa känslor: irritation, otillräcklighet, ilska

Upplever du balans i ditt liv?

En stressupplevelse föregås av stressorer:

Fysisk, psykisk och social

Fysisk smärta-alarmberedskap-det gör ont

psykisk stress andras krav något är större än min förmåga

Egenstress mina egna krav på mig själv

Social stress känner mig obekväm med andra


Detta kan bero på de livsregler jag har, vilka?

Stressreaktioner

kroppsliga: ex svårt att sova värk

emotionella: oro ångest

kognitiva: minnesproblem, negativa tankar, koncentrationsproblem

Stressupplevelser, brist på kontoll


Stress kan också vara en drivkraft till förändring


Stress kan utveckla bemästrandestrategier-coping för att döva oro ångest

Detta kan ge ett kompensatoriskt ätande alltså stresskan ge övervikt


Långvarig stress där man döljer stressproblemet genom att stoppa något i munnen kan ge fetma


vad har jag för kompensatoriska strategier?


Tv-såpor kan vara ett sätt att fly från sina problem

När livet är allmänt trist är det lätt att äta

Man har kamp flykt eller spela död beteende (spela död, kroppen lägger av = utbränd)

Fysisk aktivitet ger utlopp för stress

Idag biter vi ihop när vi blir arga, då stannar ilskan inne i kroppen och den stannar i ett uppvarvat tillstånd

Tillslut orkar inte kroppen och vi blir sjukskrivna

Att inte hinna med blir stress om det upprepas dag efter dag...

Om hjärnan blir understimulerad känner man sig trött utråkad och initativlös

Att aldrig anta en utmaning är ett sätt att undvika stress men då får man inte heller uppleva tillfredställelsen av att lyckas

Att komma ur hjälplöshetsproblemsyndrom handlar om att skapa balans i livet

Passiv sjukrivning löser inga problem

Jäkta är ett förstadium till stress

Stress obehagkänslor som är omöjliga att påverka?


Att man måste klaga på något man köpt kan ge stress


Sött+något i munnen =tröst
Sen blir vi beroende av vanan....av något sött

Är det särskilt lätt att tappa kontrollen av ätande vid stress?

Att avhålla sig helt från sött = föra över problemet på något annat (det kan man ju disskutera, min kom.)


Ha en bra Vecka! Kram från Mita

2 kommentarer:

  1. Hej miss C! jag har ju jobbar med denna boken av Lisbeth Stahre och har kommit till jättemånga insikter om varför jag överäter och nu ville jag dela med mig till andra. Det jag skriver här som olika avsnitt och steg är mina stolpar från de olika avsnitten och stegen i boken och min tanke är att den som läser boken kan använda sig av dom, skriva ut eller kopiera in i ett worddok. och skriva fylla i med sina egna tankar som kommer upp.

    När jag gått igenom boken tänker jag att bloggen ska bli en disskusions-blogg för dom som är intresserade att jobba kognitivt med sin ätstörning.
    MVH! Mita

    SvaraRadera