måndag 9 augusti 2010

Steg 4.

Bli chef över ditt eget liv.

Ja, det tror man kanske att man är, men när man tänker efter så låter man allt andra styra över mycket...
Detta avsnittet har jag skrivit som frågor till mig själv:

Vilken roll har du i samarbete med andra:

är det bekvämt att andra bestämmer?
ger du upp?
har du svårt att ge efter?
vill du ha rätt?
ger du efter om du ser att andras åsikter är bra?

Vem bestämmer hur mycket du ska väga?

Vilka har utsatt dig för påverkan under din uppväxt?

Det är du som bestämmer om du ska ha en huvudroll eller biroll i ditt liv!

Vad vill du med ditt fortsatta liv?

Offer är motsats till Aktör!

Tillåter du andra att bära sig illa åt mot dig?

Hur blev du bemött när du protesterade som liten?

Blev du uppmärksammad när du var till lags?
( om du som jag har som livsregel att göra=att bli omtycket kan du välja att ta bort den livsregeln...Du gör dig själv till Aktör i ditt liv)

Att ta kontoroll över det egna livet innebär att vara uppmärksam på valmöjligheter!

Att ta ansvar för att livet inte blev som jag tänkt mig!

Seligmans Teori=Inlärd hjälplöshet
Om en person upprepat utsätts för situationer som hon upplever att hon inte kan påverka så uppkommer en negativ förväntan inför nya situationer och att dessa är okontollbara = passitivitet uppstår

Att inre göra något är receptet på nedstämdhet. Botemedlet är att du bestämmer dig för att göra något åt din situation och ta initativ till förändring

Kompensatoriskt ätande är ett uttryck för inlärd hjälplöshet
Man intar ett hjälplöst förhållningssätt och låter maten döva känslor

Ser du dina behov?

Man kan vara offer för att tro att man måste tillgodose andras behov och dämpa sig genom att småäta
Vad kan du göra för att ändra dig?

Var på skalan befinner du dig:

Offer x------------------------------------------------x Aktör

Ett kognitivt förhållningssätt innebär att att se sig själv som aktör och ansvarig för hur livet ska gestalta sig

Du kan inte styra vad som händer med hur du förhåller dig

Negativa händelser = Lärandesituationer

Förekom inte alltid utan låt andra ta initativ ( Om man alltid har en reservplan för allt som kan hända brukar kallas att man har en copingstrategi )

Att ha en negativ självbild kan ge falsk trygghet, jag behöver inte anstränga mig för jag vet att jag kommer att misslyckas. Jag riskerar inte att lyckas med de krav och förväntningar som då kommer att ställas på mig.

Vi människor är vanedjur och om du gör något ofta och regelbundet så blir det en vana. Om det är en ovana kan de ur denna vana uppstå ett beroende.
Vad har du för vanor som skapat ett beroende?

Är det bra eller dåligt beroende?

Beroendemänniskor lägger ansvaret utanför sig själv, jag gör mig hjälplös och unergräver tron på min egen förmåga.

Socker aktiverar hjärnans belöningssystem. Hjärnan har mottagare för cannabisliknade belöningsämnen som kroppen producerar när vi dricker, äter eller röker.

Ta reda på orsakerna till beroende och gör något åt det.

När man blir stressad hjälper kylskåpsätandet till att lösa spänningar, hitta alternativ

Använd dig av affrimationer

Jag gjorde utifrån boken en checklista som jag kunde använda inför jobbiga situatioer och vara Aktör istället för Offer.

Checklista:

Situatonen:

Har jag upplevt en situation tidigare som den jag möter nu?

Hur avlöpte mitt agerande då?

Vad kan jag lära mig av mitt förhållningssätt då?

Hur kan jag förbereda mig inför den kommande situationen?

Är de tankar jag använder mig av inför denna situationen relevanta?

Är min uppfattning av den situationen jag ska möta realistisk?

Vad är det värsta som kan hända?

Hur kommer jag isåfall hantera den situationen?

Hur kan jag förhindra att den uppstår?


Ha en Bra vecka! Vi ses! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar