måndag 5 juli 2010

Stahre-terapi avs. 4

Detta avsnitt handlar om hur du ska börja identifiera vad som stressar dig i vardagen och livet...

Här kommer nyckelfrågorna som du ska svara på varje kväll under hela programmet:

1. Vad har hänt idag? Beskriv händelser/situationer på arbetet och hemma som på olika sätt engagerat dig och berört dig.

2. Hur har du tänkt kring händelserna? Vilka känslor har händelserna väckt hos dig?

3. Hur tror du att din uppfattning av dagens händelser har påverkat ditt ätbeteende?

4. Om du tänker igenom de händelser som du tagit upp, anser du att dina tankar och slutsatser av det som hänt varit realistiska?

5. Skulle man kunna tolka händelsen/händelserna på ett annat sätt än vad du gjort?

6. Hur skulle en annorlunda tolkning av det som hände i dag ha kunnat påverka ditt ätbeteende under dagen, tror du?



Ta nu och markera frågorna och kopiera in dom i ett worddokument, gör lite mellanrum så du kan skriva dina svar under varje fråga, ex. så dom fyller en A4-sida.
Skriv ut många ex. och sätt i en pärm.
Jag skrev också in dom som en sida under rubriken här på bloggen om du vill skriva ut

Dessa frågor skrev jag varje kväll under min terapi och dom är grunden till att förstå vad som stressar dig i livet. Skriv precis allt, även det som du tycker är löjligt. Jag gömde min pärm under sängen för jag skrev verkligen allt och även sådant som jag inte vill att någon annan ska läsa.

De här frågorna ändrar inte ditt ätbeteende men de hör samman med de redskap till förändring som kommer framöver.

I mitt liv så har jag vetat länge att jag tar alldeles för mycket ansvar för andra människor, men inte kunnat förändra det. Under denna terapin har jag fått många redskap och kännt att jag blivit mycket bättre på att sortera vad som är mitt och vad som är andras ansvar.

För att ta ett ex. som kan verka väldigt löjligt.
Jag jobbar i ett familjeföretag inom träindustrin och har många olika arbetsuppgifter. Mitt huvudsakliga arbete är kontorsarbete men jag gör lita av varje också.
Leverera träprodukter bland annat är en av de övriga arbetsuppgifterna. Ibland ska jag åka till ett ställe där dom har en truck modell äldre och om inte chefen där är hemma känner jag att han som ska lasta blir stressad, då tycker jag synd om honom och blir själv stressad. En sådan här situation har jag skrivit om i mina nyckelfrågor. Det kan ju verka väldigt banalt men jag blev stressad och mitt matsug satte igång på vägen hem.
När jag har identifierat denna stress kan jag lättare förbereda mig inför nästa gång, resonera med mig själv, speca upp vad som är mitt ansvar och vad som är någon annans ansvar. Så här får jag hålla på för att bli av med stressen i mitt liv. Ibland är det banala saker som det här och ibland är det saker som upprör mer känslor. Det kan för många kanske verka som "dagisnivå" men för mig som inte fått redskapen med mig från början är detta min verklighet......Hoppas någon kan känna igen sig och börja sin resa till förändring.

Skriv Nyckelfrågorna FRÅN OCH MED NU, se det som en investering i ditt liv....

Ha en Bra dag! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar