måndag 12 juli 2010

Stahreterapi Steg 1.

Detta är steg 1 som handlar om att utforska dina livsregeler.
Livsreglerna är som Nyckelfrågorna grunden till det som kommer framöver, att byta ut och ta bort sådant som stressar dig.

Jag skrev ett formulär för att ta reda på mina livsregeler.

1. Vilka Livsregler har du fått med dig om dig själv som varit bra i Livet?

Hur påverkar dessa positiva Livsregeler dig i ditt liv och relationer med andra?


2. Vilka Livsregel har du fått med dig som varit mindre bra?

Hur har dessa påverkat ditt liv? Hur påverkar det arbetet? relationer med andra, vänner och partner?

Är det livsregler som innebär hopplöshet eller krav?


3. Vilka Livsregler skulle du ändra på?


Realitetsprövning:
Är negativa Livsregler sanna eller osanna?


Finns det fog för dessa Livsregler, anser jag att dom stärker mig?


Detta har jag jobbar jättemycket med, gör som förra veckan, kopiera ner det jag skrivit och skriv ut på många sidor, skriv Livsregel för Livsregel och bestäm dig för vilka du vill ta bort eller ha kvar.....jämför dina och din partners eller jobbakompis Livsregler och på detta sätt få förståelse för varför du kanske krockar med olika människor.

För att ta ett exempel från mitt liv:
Jag har alltid jobbat mycket och varit uppskattad på arbetsplatser för att jag är snabb och effektiv.

När jag träffade min sambo och började jobba tillsammans med hans familj känner jag mig aldrig nöjd och känner alltid att jag kunde jobba mer och känner mig lat så fort jag vilar.

Vi kommer från liknade uppväxtförhållande, där de flesta är egna företagare, jobbar mycket och man har fått rycka ut med kort varsel ofta för att hjälpa till.
jag har tänkt mycket på detta varför jag känner mig lat i min sambos familj och när jag stukturerade upp våra Livsregelr förstod jag helt plösligt vad det berodde på.

I min familj så jobbar vi snabbt och effektivt....Vilar.....Jobbar effektivt igen....Vilar...osv.
I min sambos familj jobbar dom i långsammare tempo hela tiden....

Alltså, så får vi nog gjort lika mycket på lika tid men vi har helt olika arbetssätt. Då förstod jag varför jag kännt mig så stressad i hans familj för när jag vilar, vilket jag måste göra för att orka jobba på mitt sätt så jobbar dom och då har jag inte förstått att dom jobbar långsammare och inte behöver vila lika mycket om jag.
Denna insikten har gjort att jag kan låta bli att stressas av min sambos familj utan jag kan se att vi har olika sätt att jobba på helt enkelt....

En annan Livsregel som jag försöker ta bort är den som varit min största sressfaktor i livet ATT GÖRA = ATT BLI OMTYCKT den ska bort helt enkelt...

Hoppas du kan hitta hjälp i ditt arbete med Livsreglerna...

Skriv gärna kommentarer så vi kan få en dialog...

Ha en Skön Vecka!! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar