måndag 26 juli 2010

Steg 3. Förändra dina negativa tankemönster

Automatiska tankar är ofta negativa
Medvetna tankar kan bli positiva

Selektivt tänkande:
personer med stora krav på sig själv fäster ofta stor vikt vad jag har sagt eller gjort fel, väljer ofta ut det negativa.
vid ett selektivt tänkande plockar man upp dagens besvikelser och låter dom skymma sikten.

Att Göra: Skriv ner 3 positiva saker varje kväll


Mentalt filter:
Att välja ut en negativ detalj ur en för övrigt positiv upplevelse och fokusera så starkt på den att hela upplevelsen blir negativ.

Att Göra: Fokusera på det positiva, det negativa som ex. sägs kanske behöver mogna

Övergenalisering:

utifrån en negativ händelse dra slutsatsen att allt hädanefter kommer att bli fel, dåligt eller negativt.

Att Göra: realitetspröva dina tankar...var det du kände verkligen ett misslyckande


Förhastade slutsatser:
om man ex. ofta får för sig att personer inte gillar dig eller att du inte kommer att fungera ihop med någon.

Att Göra: tänk efter om du ogillar kanske personen och projicerar den obehagliga känslan på mottagaren, rannsaka dig själv...avundsjuk på smal person kanske...

Etikettering:
trycka ner sig själv, jag duger inte - negativ etikett

Att Göra: Livsregel eller har du skapat den själv? ger det dig "vinst" om jag inte duger, så behöver jag inte anstränga mig...du gör dig själv till ett offer

Personalisering:

offer för ödet, jag ser mig som orsak till yttre händelser som jag inte varit ansvarig för, typiskt att det händer mig, tolkar allt personligt

Att Göra: en realistisk bedömning av de egna tankarna, tror du verkligen att detta bara händer dig, hur stor sannolikhet är det att klagomålet är riktat till dig?


Katastroftänkande:

Att tänka att det värsta alltid ska hända

Att Göra: tänka realistiskt, skaffa en backup...ring mig då....oro är inget att skämmas för.


UTESLUT ORD SOM "INTE" OCH "ALDRIG" BESTÄM DIG FÖR ATT DU ÄR TREVLIG OCH OMTYCKT

LÄGG TILL POSITIVA SAKER I LIVET SÅ DU FÅR SLAGSIDA ÅT DET POSITIVA HÅLLET....


Ha en skön vecka! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar