lördag 22 maj 2010

Tankarna snurrar...

Min inläggsväxling med Lund på kostdoktorn har verkligen dragit igång min hjärna....och det tycker jag är jättepositivt och speciellt det han sade igår om att man skapar vanor.....det är precis det jag läste nyss om i Stahre-boken ( Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi )
att en enkel vana kan gå över i ett beroende. Jag kanske helt enkelt har snöat in för mycket på mitt mellanöronen-tänkande.....och då är det ju precis som han säger att då är man där i offerrollen....

Detta är jag inte på långa vägar färdig med i tankarna än....så Lund om du hittar till min sida så får du gärna göra inlägg här eller varför inte starta en egen blogg. Det är ett fantstiskt sätt att sätta ideer och tankar på pränt och då kan vi länka till varann med olika vinklingar om viktnedgång och det här med kosten.

Jag tycker verkligen att det är bra att få motstånd, det är i dom situationerna i livet som jag har utvecklats mest.

Kram från Mita

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag är en kvinna som hela livet haft problem med övervikt. Jag provade LCHF i ett år och mådde bättre, men min vikt vägrade att röra på sig. Eftersom jag inte ville leva som fet resten av livet så bestämde jag mig för att ta till radikala åtgärder. Jag skapade min egen "diet" och rasade i vikt. Nu har jag återgått till LCHF och mår toppen. Äter god och varierande mat med mycket grönsaker och lite bär och frukt ibland.

    Jag fick fart på min viktnedgång genom att bara äta kött! Inget annat (förutom kryddor, fett till matlagningen och vatten). En dag kunde se ut så här:

    Frukost: kött och vatten
    Lunch: För mätt för att äta
    Middag: kött och vatten

    Jag åt allt möjligt och försökte variera så gott det gick. Gjorde goda marinader och experimenterade med kryddor. Jag åt kött i alla dess former. kycklingsklubbor, biff, grillade revbensspjäll, kotletter, köttfärsbiffar, bacon, fisk mm.

    Min energifördelning låg på:
    ca 60 E% fett och 40 E% protein

    Detta är en lågkolhydrat-högprotein diet med andra ord. Jag vet att äta på detta sätt är inte nyttigt eller evolutionärt naturligt för en människa på lång sikt. Men det gav resultat på vikten.

    Min vikt normaliserades på 6 månader (-30 kg). Jag gick sedan över till LCHF och jag kan nu äta en mer naturlig, varierad och nyttigare LCHF-kost och hålla min vikt livet ut.

    Till sist skulle jag vilja säga att det är ta mig fan omöjligt att inte gå ner i vikt om man äter så här. Den som säger något annat ljuger.

    Jag förstår om många inte kan tänka sig att äta på detta sätt. Det kan vara psykiskt jobbigt att bara äta kött hela tiden. Men jag "offrade" 6 månader av mitt liv och blev av med övervikten som jag burit i över 40 år.

    SvaraRadera
  2. Tack för inlägget...åt du inget fett till köttet?
    Jag upplever också att jag mår bra av LCHFkosten men jag går inte ner ett gram, men det är absolut ett bra sätt att hålla vikten.

    Äta kött måste ju vara bättre än äta bantningssoppor som jag gör när jag bantar...
    Jättetacksam för mer bollande av tips och tankar, det är min ide med den här bloggen
    Kram från Mita

    SvaraRadera
  3. Jag hör till dom som gått ner bra på LCHF men sen var det dom där sista förargliga kilona som var så svåra. Jag guppade ett par kilo upp och ner och upplevde på nåt vis att vid avsteg så gick jag snabbt upp 2 kilo och sen tog det betydligt längre tid att gå ner dom igen. Trots att jag egentligen striktade till kosten mer än när jag faktiskt gick ner i vikt då jag åt mer bröd och potatis. Det som verkligen gjorde mig bekymrad var att jag började känna mig frusen och jag läste mycket på Kolhydrater i Fokus om folk med problem med sköldkörten som inte verkade gå över med LCHF.

    Jag började googla mer på ämnesomsättningen och sköldkörteln och råkade då snubbla över en som jag först tyckte helt knäpp webbsida som heter 180DegreeHealth. Det jag fastnade för var i alla fall att han skrev att Atkins i en av sina böcker varnade för att ALLA dieter, inklusive hans egen, kunde sänka ämnesomsättningen och det är därför han har en introduktionsfas som väl är rätt strikt LCHF och sen ska man öka på kolhydraterna tills man hittar rätt nivå.

    I samma veva hittade jag också Dr. Schwarzbein som propagerar för en balanserad kost där kolhydrater måste ingå återigen för att inte minska ämnesomsättningen. Hennes mantra är att man först måste hela kroppen innan den kan gå ner i vikt och inte ovanligt är att man först går upp i vikt innan det vänder. (sök på Schwarzbein Principle så finns en bra video som intro om det är intressant)

    En annan blogg som jag tycker är ett måste är Stephan Guyenets WholeHealthSource. Han forskar bla på "neurobiology of body fat regulation" och har enligt mig en mycket balanserad syn på kosten. Han propagerar för en moderat low-carb diet.

    Det blev mycket mer än vad jag tänkt skriva från början, och som alltid när jag kommenterar så känns det lite spretigt. Jag måste försöka spalta ner de frågor jag har ordentligt och sen lägga upp dom nånstans och hänvisa till. Men jag tror på att vi måste fortsätta leta för att vi ska hitta svaren på alla våra frågor.

    /Subcalva

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentar Anonym, jag ska kolla på alla dina tips och länka till dom imorgon...det är lite för fint väder idag för att sitta vid datorn. Jag har precis samma erfarenhet att när jag håller mig strikt till LCHF så kan jag hålla vikten men så fort jag gör minsta avsteg så hoppas vågen upp flera kg.
    fantastiskt att få nya kontakter så här och jag vill verkligen rekomendera alla som tycker om att skriva att öppna en blogg( det är jätteenkelt), det är jättebra att få sätta sina tankar på pränt och så kan vi länka till varann och sprida våra kunskaper och tankar.
    Kram från Mita

    SvaraRadera