måndag 31 maj 2010

Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi.

Boken heter som överskriften och finns som pocket (Bokus) författare Lisbeth Stahre
Om du vill följa mig när jag repeterar min terapiresa enl denna boken vill jag att du läser Om bloggen och Följa mig i Stahreterapin som ligger på sidor under Bloggöverskriften.
Jag kommer att lägga in ett kapitel varje måndag och sen under veckan delge mina tankar mm i inlägg och vill jättegärna ha dina tankar också.
Om du inte vill skriva dom som kommentarer så kan du maila, jag lägger in den mailadressen i min profil.

Introduktion:
KBT syftar till beteendeförändring

Denna boken kan användas till olika beroenden, men jag skriver om matberoende-sockerberoende som jag har.

Du får utforska olika händelser som framkallar problem/obehag samt de tankar och känslor som infinner sig i sammanhangen.

Om man har ett problem eller mår dåligt så använder man sig ofta av negativa tankemönster och tex. tolkar vad andra personer säger negativt.

I KBT anser man att det inte är det som händer som avgör hur vi mår utan hur vi förhåller oss till det.
Alltså. olika människor tolkar samma upplevelse på olika sätt.

Man kan välja att agera som en aktör eller som ett hjälplöst offer.

Kognitiv syftar till våra tankeprocesser, det finns ett samband mellan hur vi tänker - hur vi känner - hur vi agerar.

Här läste jag om Eva och Bertil på sid.12-13 och ritade av den kognitiva triangeln på sid 14-15 och satte in mina situationer som jag mått dåligt och som ofta leder till att jag äter utan att vara hungrig...


Det räcker att göra denna första vecka för detta är ingen snabbkurs utan en process som man måste få tid till eftertanke.

Du kan även ta med dig orden:

Misslyckanden = Lärandesituationer

För misslyckas det gör jag hela tiden fortfarande, alltså äter när jag är stressad mm, och jag tror att det kommer att ta lång tid för mig att släppa det beteendet helt.

Det är ju ett beteende som jag haft i större delen av mitt 48-åriga liv så det går ju inte att bli av med det på några månader.

Mitt mål är att kunna äta, som Bitten Jonsson, skriver Naturegen kost och hjärnan består av mättat fett så då tror jag att LCHF-kosten är bra.

Vilket är ditt mål?

Socker är något som människan uppfunnit och börjat äta väldigt sent i den mänskliga utvecklingen och något som fräter sönder tänder kan ju inte var bra att äta...

Ha en bra dag! Vi ses imorgon! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar