tisdag 1 juni 2010

"Allt är bara mitt fel"

Som du säker förstår handlar denna terapin om att göra förändringar i ditt liv.
Ändra ditt förhållningsätt gentemot andra för att du ska må bättre själv.

Detta innbär ju för den del inte att andra människor alltid beter sig rätt mot dig..
men om du ändrar ditt beteende, strukturerar upp ditt liv, fokuserar på saker som är viktiga för dig så ser såsmåningom andra människor dig med andra ögon och du får ett annat bemötande.

Det är väldigt lätt att hamna i, när man ska gå i terapi, att "allt är bara mitt fel och det är bara jag som ska ändra på mig"

Och det får man vara på det klara med att så är det ju inte, människor kanske har behandlat dig väldigt illa och det är ju deras fel.

Samma är det med ett mat-sockerberoende, själv beroendet har blivit fysiskt med åren, och det tar Lisbeth Stahre upp i boken också att det som var en vana, att döva stress-ångest med att stoppa något i munnen, kan med tiden gå över i ett beroende.

Då är ju själva beroendet fysiskt-kroppsligt och det är här som LCHF kommer in för min del, den maten triggar inte sockersuget om jag håller mig till den maten.
Men jag tror inte att man kommer helt till rätta med problemet om man inte söker dom psykiska grundorsakerna och det gör man genom KBT.

Alltså får du inte känna en hopplöshetskälsa " Allt är ju bara mitt eget fel"
utan små förändringar, att strukturera upp ditt liv, ta reda på vad du vill och tycker är viktigt kan så småningom leda till bättre kontroll över maten.

En sak som kom ganska långt fram i boken som har varit jättebra för mig var att skriva en lista med allt jag ska göra under min jobbdag, jag har skrivit en lista på datorn med återkommande arbetsuppgifter som jag skrivit ut och har bredvid mig.
När jag gjort en arbetsuppgift styker jag den och då aktiverar man hjärnans belöningssystem. istället för att man ska hålla det i huvudet som ska göras och känna sig stressad så har jag kontoll och känner mig lugn.

Plus att jag ser hur mycket jag gör, speciellt på min hemmadagar...det stärker självkänslan.

Jag gör en lista hemma nu också för detta tycker jag är riktigt bra.

Så om du har ett stressigt jobb, 10 min varje morgon och skriv ner vad du ska göra under dagen.....stryk när du gjort något...aktivera hjärnans belöningssystem.

Pröva så får du se....

Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar