måndag 7 juni 2010

Stahre-terapi avsnitt 1

Det är inte maten det handlar om....

Målet med denna terapin är att se vad som utlöser ditt "ätande" och sen att möta dom orsakerna.

En viktig sak som åtekommer hela tiden är att när du faller tillbaka i ätstörning, vilken sort du har så ska du inte se det som misslyckande utan som Lärandesituationer.

Misslyckande = Lärandesituationer

Du behöver inte konstatera att du äter fel för det vet du redan, utan försöka ta reda på vad som utlöser att du stoppar något i munnen utan att du är hungrig.
Ofta är dessa situtioner förknippade med Känslor som stress, oro, ångest.

Om du äter kompensatoriskt, du äter för att kompensera negativa upplevelser och känslor. Då handlar det om att förändra orsakerna.

Mat lugnar. Alltså kompenserar vi något negativt, kanske en käsla, med något positivt - Att äta. Och så är vi inne i den onda cirkeln sid.24
Ätandet dövar dina stresskänslor en stund och sen måste du äta mer och sen får du dåligt samvete för att du åt och då äter du mer....känner du igen dig....
Detta skapar såsmåningom ett beroende som i sin tur skapar mer stress i ditt liv.

Under min resa i denna terapin har jag ganska sent, mot slutet i boken kunnat se mönster när jag äter. Jag har mycket mer energi och kreativitet än jag kunnat ana, har jag under denna tiden kommit på, men när jag lever ut den kreativiteten nu när jag mår bättre så har jag väldigt svårt att varva ner på kvällen....då tar jag till ätandet för att lugna mig...så jag har kännt den sista tiden att min ätstörning har ökat, men det får jag lita på att om jag fortsätter jobba på detta sättet så ska jag kunna byta ut maten mot en bättre vana för att varva ner.

Försök denna veckan tänka på om det är vissa situationer, tider på dagen som du är mer sugen.

Ha en Bra dag! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar