måndag 28 juni 2010

Stahre-terapi avs. 3

Sant och Osant om Fetma

Att äta lugnar men kan också oroa.
Att äta blir ofta en kortvarig tillfredställelse och skapar ångest.
Och just ångest driver på ett okontollerat ätbeteende.

Äta, att stoppa något i munnen kan starta som en ovana och gå över i ett beroende.

Stress kan orsaka fetma då kortisolutsöndringen ökar och då ökar spec. bukfetman.
Därför är det viktigt vid övervikt att identifiera stressituationer i ditt liv. För dessa är ofta förknippande med överätande.

Medicinska orsaker till fetma finns, underfunktion i sköldkörteln. Då kan man få medicin. Läs sid.35-36.

Ärftlighet är en faktor att ta med vid övervikt. Men man "ärver" också vanor.

Läkemedel kan ge övervikt.

Socker är en stor bov, det är min fasta övertygelse. Det ger beroende och omvandlas till fett i kroppen. Detta är det svåraste i livet för mig och behandlas för lite i denna boken tycker jag.....
Men som tur är har man ju den fria viljan att studera och lära sig själv om detta.
Bitten Jonsson kommer snart med en ny bok, det ska bli intressant att läsa den.

För mig betydde detta kapitel att jag fick insikt om att ångest är inte bara något som "snörper" åt i bröstet utan kan vara oro i livet för jättemånga saker....jag fick möjlighet att se olika saker jag känner oro inför. Nu har jag inte kunnar ändra på allt än men jag blev medvenen om situationerna och det är en bra bit på vägen....

Skriv ner olika situtioner du känner oro inför, olika tider på dagen kanske, och ta med dig detta i fortsättningen av boken där redskapen för att hantera detta kommer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar