fredag 4 juni 2010

Frisk eller....

Igår hade jag besök av min vän Eva, vi har följt varandra sen år 2000, i med och motgång...det är värdefullt med en sådan vän. Vi har alltid givande samtal och igår pratade vi om det här att våga släppa fram det friska i sig, det är inte det lättaste när man varit sjuk långa perioder i sitt liv. Man blir liksom rädd för att om man blir för pigg och aktiv så blir det bakslag....

Jag har pratat med min psykiatriker om detta, att jag liksom känner att jag har något som hindrat mig från att leva fullt ut. Hon säger då att om man varit sjuk mycket blir det liksom en vana att vara i det sjuka och det är det som man då identifierar sig med. Och dåliga vanor måste ju brytas, fast man kan ju inte från den ena dagen till den andra bli av med en dålig vana utan man får se livet som två vågskålar och om man varit mycket sjuk så har den ena vågskålen, den med sjukdom, vägt för långt ner och då får man börja lägga till bra vanor, vanor man mår bra av, i den andra vågskålen och såsmåningom börjar vågskålarna jämna ut sig och man får balans i livet.

Min Eva har för övrigt precis fått ett jobb efter närmare 10 års sjukskrivning...Det är styrka det...

Ha en Bra dag! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar