onsdag 9 juni 2010

Titta bakåt...

När man strukturerar upp sitt liv är det bra att titta bakåt på händelser som hänt i livet och se om det har något samband med att man mår dåligt vissa tider på året eller vissa tider på dagen.

Som exempel har jag alltid en period efter jul som jag blir jätteseg och får inte gjort det jag ska, jag bara skjuter saker framför mig. När min terapeut frågade mig om det hänt saker i mitt liv under den tiden så kom jag på att jag fick vid 22 års ålder ett cancerbesked på senvintern och mådde som sämst efter jul det året, min pappa dog i februari 2003, min farmor dog i början av feb. samma år som jag fick cancerbesked, jag separerade från min första sambo runt nyår 89, jag hade ett annat förhållande som tog slut runt jul....jag ni ser att det hänt massor av saker vid den tiden. Och när man stukturerar upp livet så här och förstår samband så kan man helt plötsligt lägga upp handlingsplaner inför dessa jobbare tider.

Tex. så brukar jag göra bokslut i vårt jordbruk efter jul...och jag kan skjuta på det i månader. I år ska jag göra klart så mycket jag kan före jul och istället planera in en resa efter jul.

Samma gäller det här med tider på dagen när jag får mat och sötsug. Min terapeut frågade mig nu i veckan om jag har saker jag känner eller krav på mig inför em. kvällen och det tänker jag fortfarade på......

Ha en Bra Dag! Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar