onsdag 2 juni 2010

Stahre-föredrag...

Detta är ett utdrag från ett föredrag med Lisbeth Stahre och om hennes terapi
Jag har min jobba-kontor-dag idag så då blir det lite som jag kan förbereda här i bloggen....

Vanliga frågor från överviktiga

- Varför äter jag fel när jag vet hur jag ska äta rätt?
- Varför kan jag inte behålla min viknedgång?
- Varför kan jag inte stå emot sötsuget?

"Den stora grejer idag är att skära", alltså kirurgiska ingrepp, så att man inte kan äta mer. Men, vad händer då om man löser sina problem genom att äta?

Svar: Därför att övervikt/fetma sällan handlar om bristande kostkunskap, utan om att man löser sina vardagsproblem (stress, negativa tankar osv) med att äta.

Mental stress (yttre och inre krav)

- ger en brantare hungerkurva så vi äter mer
- minskar ämnesomsättningen och gör att vi lättare lägger på oss fett
- påverkar kortisolproduktion och ger bukfetma.

Alltså, det finns all anledning att ta tag i stressproblemen - hur ser ditt liv ut och hur kan du förändra ditt sätt att leva?

"Hjärnan är kroppens mest bortskämda organ, då den bara går igång på kolhydrater - socker." Hjärnan underhåller alltså det här beteendena hos oss. Det handlar inte om att man (bara) har dålig karaktär, utan hjärnan vill upprätthålla en dålig vana. Man måste inse att man måste gå in och ta kontroll.

Hjärnans belöningssystem aktiveras olika beroende på den mat vi äter:

- "Vanlig" mat (fisk, kött, grönsaker) gör oss nöjda och är lättare att begränsa
- "Supersmaklig mat" (choklad, piazza, godis) aktiverar signaler: vill ha mer. Kan leda till ett tvångsmässigt förhållningssätt till maten, samt ökad konsumtion och ångest.

Ha en Bra dag! Marika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar