tisdag 15 juni 2010

Stahre-terapi avs. 2

Din vikt - ditt val...

Det talas ju mycket om val i detta samhället vi lever och att man ska göra medvetna val.
Men det är väl ingen som väljer att bli tjock och få ett sockerberoende.

Men man kan välja hur man ser på sitt liv, det är min övertygelse, och välja till bra saker som gör att vågskålen börjar väga jämnare så småningom.

Föst tror jag man måste bestämma sig för vad som är viktigt för mig och hur jag vill se ut, må, göra mm.

Man kan tex. välja att tycka det här med att utforska sig själv och se varför saker har blivit som de blivit är intressant. För mig har jag avdramatiserat mycket genom att tänka så och sen tänka att den ende jag kan ändra på är mig själv.

I detta kapitlet talas det om att vara aktör i sitt eget liv och inte offer.
Att hela tiden misslyckas kan vara att inte våga lyckas, för man kastar ju sig in i situationer som man inte har kontoll över när man ska söka nya vägar. Då kan man skylla på sin dåliga karaktär eller motivation.

Negativt ätbeteende handlar ofta om negativ självbild och negativa sanningar om sig själv.

För mig handlar detta kapitlet mycket om hur jag blir sedd när jag är tjock kontra smal. Jag känner alltid mycket mer krav på mig själv när jag är smal. När jag är tjock kan jag gömma mig bakom en bylsig tröja och se lite trött ut och då ställer människor mindre krav på mig än när jag är smal och ser pigg och fräsch ut.

Och då kommer det in att jag har väldigt svårt för att säga nej när jag blir ombedd att göra något och när jag är smal får jag mycket mer frågor om hjälp.

Alltså blir summan att för mig handlar det om att lära mig att vara tydlig med när jag säger nej och när jag säger ja...och framförallt att kunna känna att det är ok att säga nej utan att ha något att skylla på och samtidigt inte må dåligt över att jag sade nej.
Detta är inte det enklaste för mig...men jag har blivit medveten och därmed har jag ett val att ändra på detta.

Ha en Bra dag! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar